Försäljning av begagnad grundutrustning

Som en del i arbetet med att bättre ta tillvara outnyttjade resurser, kommer Hjälpmedelscentralen i mars 2025 att kunna erbjuda försäljning av begagnad grundutrustning som det finns överlager på. Erbjudandet gäller för de vårdgivare som har avtal om grundutrustning med Hjälpmedelscentralen. Försäljningspriset kommer vara reducerat med 70% av inköpspriset.

Försäljningen kommer starta i liten skala, med några utvalda artiklar inom samarbetsavtalet som har ett lagersaldo som är större än efterfrågan. Artiklar som läggs ut till försäljning kommer presenteras på Hjälpmedelscentralens webbplats.

Hjälpmedlen säljs i standardutförande och kommer vara fullt funktionella vid leverans. Normalt finns reservdelar tillgängliga en tid efter försäljningen. Reparationer ingår inte i försäljningspriset, men kan beställas separat som för övrig köpt grundutrustning.

Sedvanliga garantier lämnas inte på dessa begagnade hjälpmedel, men reklamation kan göras inom 30 dagar. Upptäcks fel inom reklamationstiden ersätts beställaren med likvärdigt hjälpmedel alternativt krediteras köpet.

Observera att erbjudandet gäller för hjälpmedel som Hjälpmedelscentralen har överlager på och där efterfrågan är låg. Erbjudandet gäller inte för grundutrustning som kunden idag hyr av Hjälpmedelscentralen.

Den enhet som vill köpa begagnad grundutrustning håller utkik på Hjälpmedelscentralens webbplats och kontaktar därefter kundtjänst på telefon 010-473 80 80 Val 2 därefter Val 0 för grundutrustning.