Regionservice tar över lokalvård av resecentrum
På uppdrag av Västfastigheter tar Regionservice över kravställning och avtalsuppföljning av lokalvård av resecentrum över hela Västra Götalandsregionen, totalt cirka 40 adresser.
Enheten har nu fått i uppdrag av Västfastigheter att tillsammans med Koncerninköp ta över upphandlingsarbetet av lokalvård till resecentrum över hela Västra Götalandsregionen, totalt cirka 40 adresser. Enheten kommer därefter ansvara för drift och avtalsuppföljning under den kommande avtalsperioden.
Enhet Uppföljning serviceentreprenad har hand om de tjänsteavtal Regionservice har med externa leverantörer inom service, det vill säga de tjänster som Regionservice personal inte utför själva. Enheten har exempelvis ansvaret för:
- Fönsterputs inom hela VGR
- Entrémattor inom hela VGR
- Lokalvård och verksamhetsnära tjänster hos ca 650 enheter på ca 435 000 kvm.
- Kaféer och restauranger, 16 enheter
Enheten har nu fått i uppdrag av Västfastigheter att ta över upphandlingsarbetet och driften av lokalvård av resecentrum över hela Västra Götalandsregionen, totalt cirka 40 adresser.
- Det är en ny typ av tjänst för lokalvård som vi inte har haft förut, berättar Jenny Svensson, servicechef på enhet Uppföljning serviceentreprenad. Tidigare har vi upphandlat leverantörer inom lokalvård för vård-, kultur, och administrativa lokaler men nu är det en publik miljö, där det exempelvis är risk för våld eller kontakt med drogpåverkade personer.
Tidigare har Västfastigheter haft avtalet med fastighetsskötsel och lokalvård integrerat, nu vill de ägna sig åt sin kärnverksamhet.
Upphandlingen med extern leverantör som kan utföra tjänsten är planerat att starta 2020, så att ny leverantör kan ta över 2021 när Västfastigheters avtal går ut.
Jonas Nordin, fastighetschef Infra Västfastigheter:
Vi lägger mycket tid i dagsläget på att kravställa och följa upp den lokalvård som utförs av våra entreprenörer. Resecentrum är utmanande miljöer då det är stora flöden på resenärer samtidigt som lokalerna ska vara trygga och tilltalande att befinna sig i. Genom att enhet Uppföljning serviceentreprenad kommer upphandla lokalvården i våra resecentrum från och med 2021 så kommer vi både att frigöra resurser internt samt öka möjligheterna att öka konkurrensutsättningen vid kommande upphandlingar av fastighetsskötseltjänster genom att vi kan upphandla mer riktade uppdrag som fler aktörer kan lämna anbud på.
Uppföljning serviceentreprenad har det övergripande ansvaret för entreprenadtjänster. De följer upp kravspecifikationer och ser till att leverantörer följer de avtal som de tecknat med Regionservice och VGR. Enheten, bestående av 8 avtalscontrollers, en processledare och en servicechef, arbetar över hela regionen.