Samordning av flyktingmottagandet Nordstan
31 mars öppnade en välkomstnod i Nordstan i Göteborg för ukrainska flyktingar, ett samarbete mellan olika organisationer som på kort tid ställde iordning lokalen.
Enheten Uppföljning Servicentreprenad på Regionservice fick uppdraget att ordna med lokalvård för den nya lokalen som för tillfället är på 500 kvadratmeter. Ytorna städas dagligen och i det ingår bland annat skötrum, amningsrum, lekrum och till och med rum för husdjur, ett för hundar och ett för katter.
– Det är ju väldigt olika funktioner på rummen vilket gör att man får tänka om lite, det är ju inte som ett vanligt kontor precis, berättar Linda Johnsson, avtalscontroller, som är en av dem som har mätt upp lokalen och genomför kvalitetskontroll.
Det gick väldigt fort, från det att förfrågan om uppdraget kom.
– Det gick snabbt, nästan över en dag bara. Vi kontaktade den leverantör som vi har avtal med för lokalvård för resecentrum i Västra Götaland, för i det avtalet finns att förbrukningsmaterial ska köpas in, utöver lokalvård. Tack vare en god relation med leverantören så gick det snabbt, de löste det fastän de har en månads inställningstid egentligen. Nu ställer alla upp och det är fantastiskt hur allt löser sig. Det är lite av regionens styrka, alla är så lösningsorienterade. Vanligtvis hade ett sådant här projekt tagit lång tid, säger Linda Johnsson.
Frukostpåsar från köket på Sahlgrenska
Även köket på Sahlgrenska bidrar med hjälp till flyktingarna. Hör servicecheferna Lisa och Johanna berätta: