Utökad service och nya tjänster i covid-tider
På grund av covid-19 förändras efterfrågan av servicetjänster på sjukhusen. Utöver vår grundleverans stödjer vi sjukvården så mycket vi kan med nya och utökade tjänster, säger affärsområdeschef Erik Hallberg.
Efterfrågan av servicetjänster har ökat på sjukhusen och därför har fler medarbetare snabbt utbildats inom exempelvis lokalvård. Förfrågningar om nya och tillfälliga arbetsuppgifter inkommer också. Det kan handla om utökade uppdrag inom lokalvård och patienttransporter samt specifika uppgifter för att avlasta och stödja vården såsom att exempelvis ansvara för mer förrådshantering på sjukhusen.
Regionservice affärsområde 1, där Erik Hallberg är affärsområdeschef, ansvarar för många servicetjänster som levereras på sjukhusen. Han menar att i en sådan här situation är en bra kommunikation med sjukhusen och kompetensen och engagemanget hos medarbetare och chefer i Regionservice en stor framgångsfaktor.
- I första hand måste vi säkra vår grundleverans. Alla områden har gjort riskanalyser och beredskapsplaner för att säkerställa det. Det handlar om att se till att vi har medarbetare med rätt utbildning och att vi har den utrustning som krävs. När grundleveransen är säkrad försöker vi stödja sjukvården så mycket vi kan med ytterligare tjänster och leveranser, förklarar Erik.