Goda effekter av sortimentsbegränsning
Den 1 mars i år begränsades utbudet av upphandlade kontorsartiklar i leverantörens produktkatalog från cirka 7000-8000 artiklar till cirka 500 artiklar.
Möjligheten att lägga till nya artiklar har begränsats och uppföljningar på inköp utanför avtal har regelbundet genomförts. Allt kontorsmaterial har också sedan dess levererats tillsammans med övrigt förbrukningsmaterial från Sisjödepån, för att underlätta hanteringen ute i våra verksamheter men också för att minska antalet onödiga transporter.
Den förväntade besparingen i minskade inköpskostnader beräknades till cirka 900 tusen kronor per år, vilket motsvarar 9 procent. En ekonomisk uppföljning har genomförts sex månader efter införd förändring och resultatet visar att inköpskostnaderna har minskat med cirka 19 procent. Det motsvarar på årsbasis 1,8 miljoner kronor. Andra positiva effekter med denna förändring är minskade logistikkostnader och färre onödiga direktleveranser.
- Det är roligt att se en så tydlig positivt effekt och vi fortsätter förändringsarbetet. Genom att standardisera sortimentet och att alla hjälps åt att köpa upphandlade produkter kan vi fortsätta minska onödiga kostnader och istället lägga resurserna på kärnverksamheten, säger Martina Thelfer, utvecklingschef Logistik på Regionservice