Patientundersökning om maten på sjukhus
Den senaste mätningen visar att allt färre patienter får välja maträtt när de är inneliggande på sjukhus i Västra Götalandsregionen. Detta går emot beslutet från regionfullmäktige att patienter ska få välja själva.
Område Måltider på Regionservice levererar varje år 2,6 miljoner patientmåltider till elva sjukhus i Västra Götalandsregionen. Till både lunch och middag finns det tre olika maträtter att välja mellan samt ett tiotal portionsrätter som alternativ. Med jämna mellanrum genomförs patientundersökningar för att ta reda på vad patienterna tycker om maten. Den senaste undersökningen gjordes 2019, och då var område Måltider nöjda med resultatet. Mätningen från hösten 2021 visar att andelen patienter som fått välja lunch och middag har minskat med cirka 10 procentenheter sedan föregående mätning.
- Enkäten visar att endast 54 % av patienterna får välja mat trots beslut från regionfullmäktige att patienten ska få välja, säger Linda Martinsson, områdeschef Måltider.
På frågan om patienterna fick höra menyn i förväg har genomsnittet sjunkit även där, 51% 2021 mot 58,5% 2019.
Fortsatt arbete framåt
Syftet med patientundersökningen är att följa upp regionfullmäktiges mål att patienterna ska få välja mat samt att ta reda på vad patienterna tycker om maten. Område Måltider använder resultatet för att utveckla meny och utbud. Resultatet ska även analyseras av respektive sjukhusförvaltning för att ta fram åtgärder för att fler patienter ska få välja mat.
- Vi kommer att jobba vidare för att öka möjligheten för patienter att få välja maträtt, samt analysera de kommenterar kring maten som patienterna har lämnat. Det är värdefull information för hur vi ska förändra och utveckla måltiderna men också en utmaning att tillgodose allas individuella smaker och önskemål kring smak, kryddning och portionsstorlek, säger Linda Martinsson.
Fakta
Enkäten lämnades ut på 11 sjukhus i pappersformat via matbrickor/matvagnar under en vecka. Även möjlighet att svara digitalt via QR-kod fanns. Totalt 596 svar inkom.
Frågorna som ställdes var bland annat:
- Fick du möjlighet att välja mat?
- Hur nöjd är du med smaken på maten?
- Hur nöjd är du med måltidsupplevelsen som helhet under din sjukhusvistelse?
Kommentarer från enkätundersökningen:
Patient Alingsås lasarett
”Jättegoda kryddningar! Dock för salt för min smak”
Patient Alingsås lasarett
”Saknar salt”
Patient SU Sahlgrenska
”Gillar utbudet men tyvärr är maten smaklös”
Patient SU Sahlgrenska
”Bra kryddat! Middagen hade kunnat varit större”
Patient SU Östra
”Det finns varierande mat, bra att få välja. Någonting borde passa alla. Inget att klaga på. Kanske lite stora portioner?”
Patient Kungälvs sjukhus
”Maten är kanon. Personalen är kanon. Toppklass helt enkelt!”
Patient SÄS
”Fick ingen info om maten och fick inte välja”
Patient NÄL
”Nöjd, kan inte bli bättre”
-
-
Hög belastning och sjukfrånvaro hos vårdpersonal leder till att satsningen på vårdnära servicetjänster förlängs till och med 30 september.
-
I november 2021 genomfördes Regionservice årliga kundnöjdhetsmätning. Resultatet visar en liten förbättring av ett redan bra resultat.
-
Den senaste mätningen visar att allt färre patienter får välja maträtt när de är inneliggande på sjukhus i Västra Götalandsregionen. Detta går emot beslutet från regionfullmäktige att patienter ska få välja själva.
-
Vårdenhetscheferna på Skaraborgs sjukhus och Regionservice träffades för samtal och dialog om lokalvårdskvalitet och förutsättningarna för en bra leverans.
-
En digital assistent, även kallad chattbott, ger kvalitetssäkrade svar 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan året runt – och kan därmed komplettera ordinarie kundtjänst eller support.
-
Ökad tydlighet och styrning i alla arbetsmoment gör det möjligt att arbeta smartare och mer effektivt. Det är slutsatsen från Regionservice arbete med processoptimering.