Samarbete är nyckelfaktorn
Thomas Front, Servicedirektör
Även 2022 har inledningsvis präglats av pandemin och dess konsekvenser. Nu när restriktionerna gradvis släpps inom våra verksamheter och vi förhoppningsvis kan se slutet av pandemin, ska vi vara noga med att ta vara på lärdomar.
I över två år har pandemin ställt höga krav på Regionservice och på hela Västra Götalandsregionen. Nu börjar vi försiktigt se att trycket minskar, både vad det gäller inlagda på sjukhus samt på vår sjukfrånvaro, vilket känns positivt och hoppfullt. Konsekvenserna av pandemin kommer vi ha med oss under en lång tid, men när restriktionerna nu gradvis släpps inom våra verksamheter och vi förhoppningsvis kan se slutet av pandemin, ska vi vara noga med att ta vara på lärdomar. Det kommer vara viktigt i arbetet med att tillsammans fortsätta utveckla och förbättra Västra Götalandsregionen.
Under pandemin har många av Regionservice tjänster utvecklats och anpassats till nya förutsättningar, hela tiden i dialog och nära samarbete med kunder och ägare. En positiv upplevelse hos oss är att vi mer och mer ses och fungerar som en integrerad del av kärnverksamheten hos våra kundförvaltningar, vilket skapar goda förutsättningar. Så även om pandemin varit tuff har vi lärt oss mycket och tagit stora steg framåt i såväl regionalt samarbete som i vår egen förvaltnings utveckling. Vår senaste kundundersökning, som ni kan läsa om i detta nyhetsbrev, visar också att leveransen av våra tjänster får ett gott betyg från er som använder dem.
Medarbetare inom vården och på serviceförvaltningarna har tillsammans gjort ett fantastiskt jobb under hela pandemin. Den viktigaste framgångsfaktorn har varit samarbete. Gång på gång har vi fått bevis på hur bra det går att lösa utmaningar och svårigheter när vi arbetar tillsammans. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla det samarbetet och fokuset på gemensamma lösningar.
Hälsningar Thomas
-
-
Hög belastning och sjukfrånvaro hos vårdpersonal leder till att satsningen på vårdnära servicetjänster förlängs till och med 30 september.
-
I november 2021 genomfördes Regionservice årliga kundnöjdhetsmätning. Resultatet visar en liten förbättring av ett redan bra resultat.
-
Den senaste mätningen visar att allt färre patienter får välja maträtt när de är inneliggande på sjukhus i Västra Götalandsregionen. Detta går emot beslutet från regionfullmäktige att patienter ska få välja själva.
-
Vårdenhetscheferna på Skaraborgs sjukhus och Regionservice träffades för samtal och dialog om lokalvårdskvalitet och förutsättningarna för en bra leverans.
-
En digital assistent, även kallad chattbott, ger kvalitetssäkrade svar 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan året runt – och kan därmed komplettera ordinarie kundtjänst eller support.
-
Ökad tydlighet och styrning i alla arbetsmoment gör det möjligt att arbeta smartare och mer effektivt. Det är slutsatsen från Regionservice arbete med processoptimering.