Nu är vi äntligen igång med IT-systemet för Materialförsörjning i Vården (MiV 2.0)
Den 1 september startade man upp IT-stödet för Materialförsörjning i Vården (MiV 2.0) på SkaS Skövde. Först ut var transithallen och därefter Hematologiavdelningen. Syftet med systemet är att minska tid för beställning, registervård och attest för artiklar som har stor förbrukning, men också skapa översikt över lagersaldo på artiklarna.
Systemet möjliggör en ökad kontroll och styrning över sortimentet för förbrukningsvaror men också möjlighet till ökad beredskap genom att lagersortiment och saldon blir synliga och det ger i sin tur möjlighet att vara beredd för extraordinära händelser.
- Första veckan har gått hur bra som helst med alla driftstartsaktiviteter på en ny enhet. Vi fick göra vissa justeringar i handenheten, men det var inget som påverkade leveranserna eller beställningarna. Tillsammans med förrådsansvariga har man under våren arbetat med sortimentet i förråden. Syftet har varit att försöka minska sortimentsbredd totalt över SkaS, samt öka andelen artiklar som handlas från Sisjödepån och därmed försöka minska inköpskostnaderna, säger Malin Gunnarsson, Tjänsteutvecklare MiV, Område Skaraborg, Regionservice.
Hur projektet tog sig an de olika delarna
- Det var viktigt att göra en förstudie för IT-stödet och den gjordes tillsammans med leverantören Jeeves det behövdes göras vissa designanpassningar av standardprodukten, säger Anders Carlson, verksamhetsutvecklare IT på Regionservice.
Innan man driftsatte IT-stödet genomfördes tester och dokumentation samt att det integrerades med Sisjödepåns affärssystem. Den tekniska lösningen som nu driftsätts på SkaS är generisk för alla förvaltningar och det innebär att lösningen inte behöver anpassas när lösningen ska implementeras regionalt.
- Det känns bra att vi är igång och det ska bli spännande att följa fortsättning av implementeringen, avslutar Anders Carlson.