SÄS Hotell – en del av vården
SÄS Hotell är ett vårdhotell för patienter som inte behöver en traditionell vårdplats. Här jobbar servicemedarbetare och vårdpersonal sida vid sida för att ge god service och medicinsk vård i en trygg miljö.
På hotellet arbetar Madeleine Westberg, Jenny Öst och Joy Rosén som våningsvärdinnor. De är anställda av Regionservice och jobbar dedikerat åt SÄS hotell. Som våningsvärdinna sköter man all daglig städning och slutstädning av hotellrum, patienttransporter samt är behjälplig vid måltids- och restaurangarbete.
- Förutom städningen sköter vi alla transporter från och till hotellet. Det kan vara att hämta och lämna patienter till olika avdelningar, hämta och lämna prover, medicin och andra hjälpmedel. Vi beställer också all tvätt och sköter förråden, berättar Jenny Öst, som har jobbat som våningsvärdinna i fyra år.
Patienterna som är incheckade på SÄS Hotell är bland annat de som ska opereras, har lång resväg, gravida kvinnor i latensfas (första skedet i förlossning), patienter under rehabilitering och patienter under strålbehandling. Hotellet är även till för närstående till svårt sjuka patienter som vårdas på SÄS.
- Ibland har vi haft gravida kvinnor som har varit här i 2-4 månader – de får inte röra sig på grund av att de kan föda för tidigt, berättar Joy Rosén som har jobbat på hotellet i 10 år.
Även läkare kan bo på hotellet om de arbetar tillfälligt på sjukhuset.
Förändrat arbete under pandemin
Under pandemin har värdinnorna fått använda munskydd och visir. Det har varit ett mindre antal patienter än vanligt då en stor mängd vård, framförallt operationer har blivit inställda. Det har varit mycket gående med brickor då hotellets restaurang fått stänga. Nu har sjukhuset börjat öppna upp igen.
- Man får hela tiden vara beredd på att det ska hända saker, man vet inte beläggningen i förväg. De allra flesta går hem på fredagarna, så på helgerna är vi bara två som jobbar, säger Jenny. Då är det lite lugnare.
Bra samarbete och sammanhållning mellan service- och vårdpersonal
Förutom våningsvärdinnor finns sjuksköterskor och undersköterskor, med lång erfarenhet av akut sjukvård, tillgängliga dygnet runt på hotellet. Vårdpersonalen hjälper till med medicinering om så behövs.
- Vi gör all service som inte är vård – ibland bistår vi vårdpersonalen med att hålla koll på patienter som kanske behöver hjälp, svarar på frågor från patienterna, hjälper dem att gå till apoteket och kiosken. Kan vi inte svara på frågorna hänvisar vi till sjukvårdspersonalen, berättar Madeleine Westberg som har jobbat 9 år på vårdhotellet.
Mikael Svensson är servicechef för våningsvärdinnorna men har egentligen bara hand om bemanningen:
- Det är en självgående grupp som är mycket positiv och välfungerande. De får mycket lovord från vårdpersonalen. Det är en välfungerande helhetslösning som Regionservice och SÄS har fått till, vi är en bra samarbetspartner till vården.
Våningsvärdinnorna arbetsleds av hotellchefen och får sitt dagliga schema och arbetsuppgifter av vårdpersonalen som prioriterar vilka arbetsuppgifter som ska göras först.
- Det roligaste med våra arbetsuppgifter är variationen, det är så väldigt blandat. Ingen dag är den andra lik, berättar Joy. Vi har sett till att alla kan göra allt så vi kan variera uppgifterna.
Sammanhållningen är stark på hotellet där all personal samarbetar för att ge bästa möjliga service.
- Vi får ofta höra från patienterna, ”så härligt att se att ni jobbar tillsammans allihop”. Det finns inget som heter att detta är mitt jobb och detta är ditt. Vi trivs ihop och alla hjälps åt. Vi jobbar alla mot samma mål, tillsammans, avslutar Jenny.
Läs mer
SÄS Hotell ligger inne på sjukhuset i Borås, har tre våningsplan med totalt 40 hotellrum. Rummen på hotellet är enkelrum med tillgång till extrabädd, badrum som är handikappanpassade och utrustade med larmsignal som går till sjuksköterska. Sängen har hotellstandard med möjlighet till höjning av huvud- och fotända. Det finns också mindre sällskapsrum med TV på alla våningsplan och böcker, musik och sällskapsspel finns för utlåning. Receptionen är bemannad med sjuksköterska dygnet runt. Här finns också restaurang Skogsgläntan som bemannas av undersköterskor samt Regionservice värdinnor.
Läs mer om: SÄS hotell - Södra Älvsborgs Sjukhus (vgregion.se)
-
I september 2021 implementerades en ny e-fakturatjänst som innebär att all elektronisk fakturering sker genom en regionalt förvaltad tjänst.
-
Sedan i juni stöttar extra många servicemedarbetare vården genom att utföra vårdnära servicetjänster i ett 70-tal verksamheter.
-
I november skickas en kundenkät ut till de förvaltningar som använder och beställer Regionservice tjänster.
-
Pandemirestriktionerna har upphört. VGR Konferens och Event och mötesservice har förberett konferensverksamheten inför det ”nya normala”.
-
Västra Götalandsregionen gör just nu en västsvensk kraftsamling för hållbar omställning inom elektrifiering, som en del av Miljömål 2030 och Regional utvecklingsstrategi för Västra Götaland 2021-2030.
-
Arbete pågår med att ta fram ett beslutsunderlag för lokalisering och dimensionering för de av regionens försörjningsfunktioner som finns i servicenämndens regi.
-
Projekt “Välfärdsteknik i samverkan” undersöker enhetligt sortiment av digitala hjälpmedel för invånare, region, kommun och privata vårdgivare i Västra Götaland.
-
Den 1 september tog Regionservice över bemanningen för PCR-provtagningen på Landvetters flygplats, där civilförsvarsförbundet bemannat sedan i mars.
-
Breddinförandet av MiV 2.0 har tagit fart och nu pågår fyra lokala införandeprojekt i Regionen.
-
SÄS Hotell är ett vårdhotell för patienter som inte behöver en traditionell vårdplats. Här jobbar servicemedarbetare och vårdpersonal sida vid sida för att ge god service och medicinsk vård i en trygg miljö.