Full fart i satsning på vårdnära servicetjänster för avlastning i vården
Sedan i juni stöttar extra många servicemedarbetare vården genom att utföra vårdnära servicetjänster i ett 70-tal verksamheter.
I april beslutade Personalutskottet att avsätta 37 miljoner kronor för att finansiera en tillfällig utökning av vårdnära servicetjänster. Syftet är att möjliggöra återhämtning för sjukvårdens medarbetare som haft en långvarigt höjd belastning till följd av covid-19-pandemin. Initiativet omfattar stöd av medarbetare från Regionservice inom områdena lokalvård, måltidshantering, materialförsörjning och patienttransporter. Från mitten av juni stöttar cirka 100 servicemedarbetare ett 70-tal avdelningar och mottagningar med vårdnära servicetjänster vid samtliga fem sjukhusförvaltningar.
Responsen från de vårdverksamheter som tagit del av stödet har hittills varit positiv och visat på ett väl fungerande samarbete med Regionservice. I en artikel som Sunt Arbetsliv har skrivit intervjuas bland annat vårdmedarbetare och vårdenhetschefer vid SÄS Borås om hur de uppfattar stödet med vårdnära servicetjänster. Enligt intervjupersonerna har stödet bidragit till att förbättra arbetsmiljön i vårdverksamheterna och gett vårdpersonalen möjlighet att lägga mer tid på det patientnära omvårdnadsarbetet.
- Nu hinner vi hjälpa till mer med patientarbetet och så hinner vi ta våra luncher. Innan var det stressigare. Vi har verkligen nytta av hjälpen vi får och skulle gärna ha den även i fortsättningen, säger undersköterskan Evelina Andersson i artikeln.
Under september har respektive sjukhusförvaltning i dialog med Regionservice sett över om de är i behov av ytterligare stöd. Målsättningen är att fler servicemedarbetare ska kunna stötta vården med start i oktober.
- Vi har fått mycket positiv återkoppling både från vårdmedarbetare och de servicemedarbetare som vi har anställt i initiativet. Det är fantastiskt roligt att höra att våra medarbetare gör skillnad för de vårdmedarbetare som har haft hög arbetsbelastning under pandemin. Nu ser vi tillsammans med sjukhusen över om de har behov av ytterligare stöd som ryms inom den budget som finns avsatt för initiativet, säger Erik Hallberg, affärsområdeschef Regionservice och projektägare för projektet.
Artikel i Sunt Arbetsliv: De avlastar pandemitrött vårdpersonal
-
I september 2021 implementerades en ny e-fakturatjänst som innebär att all elektronisk fakturering sker genom en regionalt förvaltad tjänst.
-
Sedan i juni stöttar extra många servicemedarbetare vården genom att utföra vårdnära servicetjänster i ett 70-tal verksamheter.
-
I november skickas en kundenkät ut till de förvaltningar som använder och beställer Regionservice tjänster.
-
Pandemirestriktionerna har upphört. VGR Konferens och Event och mötesservice har förberett konferensverksamheten inför det ”nya normala”.
-
Västra Götalandsregionen gör just nu en västsvensk kraftsamling för hållbar omställning inom elektrifiering, som en del av Miljömål 2030 och Regional utvecklingsstrategi för Västra Götaland 2021-2030.
-
Arbete pågår med att ta fram ett beslutsunderlag för lokalisering och dimensionering för de av regionens försörjningsfunktioner som finns i servicenämndens regi.
-
Projekt “Välfärdsteknik i samverkan” undersöker enhetligt sortiment av digitala hjälpmedel för invånare, region, kommun och privata vårdgivare i Västra Götaland.
-
Den 1 september tog Regionservice över bemanningen för PCR-provtagningen på Landvetters flygplats, där civilförsvarsförbundet bemannat sedan i mars.
-
Breddinförandet av MiV 2.0 har tagit fart och nu pågår fyra lokala införandeprojekt i Regionen.
-
SÄS Hotell är ett vårdhotell för patienter som inte behöver en traditionell vårdplats. Här jobbar servicemedarbetare och vårdpersonal sida vid sida för att ge god service och medicinsk vård i en trygg miljö.