Fortsatt satsning på vårdnära tjänster
Hög belastning och sjukfrånvaro hos vårdpersonal leder till att satsningen på vårdnära servicetjänster förlängs till och med 30 september.
Bemanningssituationen på vårdavdelningar och akutmottagningar är för närvarande svår med hög belastning och sjukfrånvaro bland personalen. Koncernkontoret bedömer därför att insatsen med vårdnära servicetjänster bör fortsätta till hösten 2022, som ett sätt att förbättra bemanningssituationen vid sjukhusen. Kostnaden beräknas till 57 miljoner kronor. Regionstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 18 januari att förlänga satsningen för att avlasta vården.
- Det är mycket glädjande att Regionservice får fortsatt förtroende att avlasta vården genom utökade leveranser av vårdnära servicetjänster till sjukhusen i VGR. Den uppföljning vi genomfört visar att leveranserna varit väldigt uppskattade. Chefer och medarbetare i Regionservice har gjort ett fantastiskt bra arbete och vi ser fram emot fortsatt utveckling av de vårdnära servicetjänsterna och ett gott samarbete med vården, säger Erik Hallberg, affärsområdeschef Regionservice.
Vårdnära servicetjänster innefattar bland annat patientnära dagligt städ, slutstädning av vårdplats på vårdavdelning, av undersökningsrum på akutmottagning och av ambulans, stöd vid måltider och stöd inom materialförsörjning och patienttransporter.
Regionstyrelsen beslutade i april 2021 att finansiera en tillfällig satsning av vårdnära servicetjänster. Syftet var att avlasta vårdens medarbetare och att ge möjlighet till återhämtning i verksamheter som haft en förhöjd arbetsbelastning under en längre tid på grund av pandemin. 128 personer har anställts av Regionservice för att arbeta inom vårdnära service vid sjukhusen under perioden. Många av dessa medarbetare kommer från branscher som på grund av pandemin drabbats av kraftigt minskad verksamhet.-
-
Hög belastning och sjukfrånvaro hos vårdpersonal leder till att satsningen på vårdnära servicetjänster förlängs till och med 30 september.
-
I november 2021 genomfördes Regionservice årliga kundnöjdhetsmätning. Resultatet visar en liten förbättring av ett redan bra resultat.
-
Den senaste mätningen visar att allt färre patienter får välja maträtt när de är inneliggande på sjukhus i Västra Götalandsregionen. Detta går emot beslutet från regionfullmäktige att patienter ska få välja själva.
-
Vårdenhetscheferna på Skaraborgs sjukhus och Regionservice träffades för samtal och dialog om lokalvårdskvalitet och förutsättningarna för en bra leverans.
-
En digital assistent, även kallad chattbott, ger kvalitetssäkrade svar 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan året runt – och kan därmed komplettera ordinarie kundtjänst eller support.
-
Ökad tydlighet och styrning i alla arbetsmoment gör det möjligt att arbeta smartare och mer effektivt. Det är slutsatsen från Regionservice arbete med processoptimering.