Samverkan för en god och säker vårdmiljö
Vårdenhetscheferna på Skaraborgs sjukhus och Regionservice träffades för samtal och dialog om lokalvårdskvalitet och förutsättningarna för en bra leverans.
Syftet med dagen var att öka kunskapen kring tjänsten lokalvård och genomfördes på initiativ av Dina Ebbeson, områdeschef Skaraborg och Therese Mård, hygiensjuksköterska. På agendan stod bland annat en kort introduktion om Regionservice och Regionstyrelsens riktlinjer för städkvalitet i VGR:s vårdlokaler, samt gränsdragningen mellan Skaraborgs sjukhus och Regionservice, vem som ska göra vad och hur samarbetet ska gå till.
- Det blev en bra diskussion kring vårt samarbete. Det samtalades bland annat om vikten av att vårdens medarbetare underlättar för lokalvårdens arbete, genom att plocka bort patienternas personliga tillhörigheter från ytor som behöver rengöras, berättar Dina Ebbeson.
Hygiensjuksköterska Therese Mård berättade om vikten av ”Vårdmiljö – städning, rengöring och punktdesinfektion”. Hon visade konkreta bilder från verksamheten för att ge en bild av hur det kan se ut om det inte plockas bort ordentligt och vad det innebär för lokalvårdens arbete. Hon presenterade även bilder som visar på hur viktigt det är att lokalvården utförs av alla inblandade i respektive ansvar, både av vårdens och Regionservice medarbetare. En hög nivå på lokalvården minskar inte bara smittspridningen av sjukdomar inom vården, även material och lokaler får längre livslängd, underhållskostnader minskar och mängden smuts och mikroorganismer reduceras.
Fortsatt samarbete och dialog
Även en kort presentation av initiativet avlastning i vården genom vårdnära servicetjänster (VNS) hölls under dagen.
- Vårdenhetscheferna uttryckte att de är nöjda med tjänsterna som utförs i VNS-projektet och vill att dessa ska fortsätta permanent framöver. Vi fick även bra respons kring dagen som helhet och initiativet. Många uttryckte vikten av sådana här initiativ för att få till en fortsatt kontinuerlig dialog mellan Regionservice och Skaraborgs sjukhus, säger Dina Ebbeson.
-
-
Hög belastning och sjukfrånvaro hos vårdpersonal leder till att satsningen på vårdnära servicetjänster förlängs till och med 30 september.
-
I november 2021 genomfördes Regionservice årliga kundnöjdhetsmätning. Resultatet visar en liten förbättring av ett redan bra resultat.
-
Den senaste mätningen visar att allt färre patienter får välja maträtt när de är inneliggande på sjukhus i Västra Götalandsregionen. Detta går emot beslutet från regionfullmäktige att patienter ska få välja själva.
-
Vårdenhetscheferna på Skaraborgs sjukhus och Regionservice träffades för samtal och dialog om lokalvårdskvalitet och förutsättningarna för en bra leverans.
-
En digital assistent, även kallad chattbott, ger kvalitetssäkrade svar 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan året runt – och kan därmed komplettera ordinarie kundtjänst eller support.
-
Ökad tydlighet och styrning i alla arbetsmoment gör det möjligt att arbeta smartare och mer effektivt. Det är slutsatsen från Regionservice arbete med processoptimering.