Information till förskrivare inom CPAP och Ventilatorområdet relaterat till att 2G nätet stänger ned. (Uppdaterad version 2025-12-18)
|
Uppdaterad: 2025-12-18 Publicerad: 2025-06-16 Sverige planerar att stänga ned 2G nätet vid årsskiftet 2026, detta berör samtliga Telecom nätverk (Tre, Tele2 ...), förutom Telia som kommer ha kvar sitt 2G nät ytterligare två år. För geografiska områden som inte täcks av Telias nätverk/master kommer således inte utrustning med uppkoppling mot 2G nätet att kunna kopplas upp mot leverantör Resmeds plattform AirView.
Produkter som berörs inom CPAP och Ventilatorområdet är · AirSense 10 & AirCurve 10 · Ventilator/Lumis 100 & 150 Produkternas medicinska funktion påverkas inte i sig, utan kan fortsätta att användas som vanligt, men för de patienter som är i behov av uppkopplingsmöjligheten till AirView för monitorering måste en nyare version av produkt/individ användas. Berörda produkter/artikelnummer i sortiment kan ha både 2G och 4&5G teknik, beroende på tillverkningsåret som går att utläsas utifrån en serienummerbrytpunkt när versionen slutade tillverkas. * Berörda artikelnummer är:
*På tillverkarens serienummer kan man utläsa att de två första siffrorna XX är produktionsplatsen och tredje och fjärde siffrorna är produktionsåret XX. Således all utrustning som har tredje och fjärde siffran i serienumret <21 har den äldre tekniken.
Åtgärd förskrivare o Bedöma huruvida patienten är i behov av uppkopplingsmöjligheten till AirView eller inte? o Ej behov- kan patienten fortsätta att använda enheten som vanligt. o Behov finns- görs en ny förskrivning
Kan vara behjälpliga med att ta fram en lista över berörda förskrivna individer för respektive klinik. Kontakta produktkonsulent charlotta.a.andersson@vgregion.se
Uppdatering 2025-12-18 Nedstängningen av vissa 2G nät har nu trätt i kraft sedan den 1/12. Leverantör Resmed meddelar att de fått ett ökat inflöde med frågor avseende automatisk anslutning till ny operatör när täckningen till 2G nätet stängts ned för respektive operatör. Om detta sker är deras rekommendation att patienterna ska koppla bort enheten från strömkällan i minst två minuter och sedan koppla in den igen. Vid frågor avseende koppling till myAir så hänvisar Resmed till myAirsupporten. Enklast når man myAirsupporten i myAir-appen under Support alt maila till myairsupport@resmed.se
|