Anmälan om förkommet hjälpmedel

Enligt samarbetsavtal och överenskommelsen så ska hjälpmedel som kommit bort rapporteras in som förkommet hjälpmedel. Anmälan görs via elektronisk blankett av kostnadsansvarig. Rapporterna sammanställs av Hjälpmedelscentralen.

Om förkommet hjälpmedel på Vårdsamverkan, samarbetsavtalet

Anmälan om förkommet hjälpmedel

Anmälan av förkommet hjälpmedel på hyrd grundutrustning

Guide anmälan om förkommet hjälpmedel

 

För hjälpmedel som betalas av Primärvården ska förlust/skada anmälas till Primärvårdens Hjälpmedelsenhet.
Primärvårdens Hjälpmedelsenhets information och process om Skada eller förlust av hjälpmedel

Anmälan av förkomna hjälpmedel via Sjukhusen hanteras av sjukhusens hjälpmedelssamordnare.

Anmälan av förkomna hjälpmedel via Kommuner hanteras av kommunens utsedda rapportör, vid frågor om denna kontakta representanter i Hjälpmedelsforum hälso- och sjukvård  
Övriga kontakter 


Tillbehör
Om huvudhjälpmedlet är återlämnat kan förskrivare själva avregistrera tillbehör via hämtorder. 

Vid problem med inlogg eller byte av kontaktperson vid anmälan om förkommet hjälpmedel, vänligen kontakta oss på mailadress:  hmc.hjalpredan@vgregion.se