Tillgänglighetsredogörelse för Matilda Egenkontroll

Försörjningsförvaltningen står bakom mobilapplikationen Matilda Egenkontroll som ska kunna användas av så många som möjligt. Det här dokumentet beskriver hur Matilda Egenkontroll uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Matilda FoodTech AB står bakom webbapplikationen.

Hur tillgänglig är webbapplikationen?

Matilda Egenkontroll är för närvarande delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av Matilda egenkontroll? 

Om du behöver innehåll från Matilda Egenkontroll som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss att du behöver information i alternativt format.

Du kan också kontakta oss på följande sätt:

E-post: fastighetstodservice.kommunikation@vgregion.se
Svarstiden är normalt två arbetsdagar. 

Telefon: 010-4410 00 00 och be att få bli kopplad till Kommunikationsenheten på Fastighet, stöd och Service

Lämna synpunkter på tillgängligheten

Webbplatsen för att visa patientmenyer tillhandahålls av en extern leverantör (Matilda FoodTech AB). Vi har därför ingen möjlighet att själva korrigera webbplatsens brister men vi arbetar för att leverantören ska åtgärda kända brister. Om du upptäcker brister som inte är beskrivna på den här sidan meddela oss brister i tillgänglighet så att vi får veta att problemet finns och kan meddela leverantören.

Kontakta tillsynsmyndigheten

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du upplever brister i tillgängligheten kan du göra en anmälan till myndigheten för digital förvaltning via ett formulär på deras hemsida.

Innehåll som inte är tillgängligt

Allmänna problem

Vyn “Visa bok“ är problematisk att använda på små skärmstorlekar (320px bredd). Till exempel får användaren lite skärmyta att arbeta med på grund av att sticky headers har använts och att flikar visas på för lite utrymme så deras text kapas.

För dig som använder skärmläsare

Fel i formulär markeras endast med färg och beskrivs inte med förklarande text, vilket gör det utmanande för användare av skärmläsare att förstå. Detta gäller exempelvis för inloggningsformuläret i vyn “Aktivera och Logga in“.

När ändringar sker på sidan, såsom att fält i formulär validerats, så annonseras detta inte ut till skärmläsare. Det gör det svårare för användare med nedsatt syn att använda applikationen i vissa lägen. Detta gäller exempelvis för inloggningsformuläret i vyn “Aktivera och Logga in“.

Användare med nedsatt syn

Vissa moment i våra instruktionsvideos förklaras inte med berättande röst. Detta gäller exempelvis för instruktionsvideon “Ändra schema för en kontroll”.

Användare med nedsatt hörsel

Våra instruktionsvideos saknar textning, vilket gör det svårt för användare med nedsatt hörsel att ta del av innehållet i dem.

Planerade åtgärder

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten i våra webbapplikationer. Bristerna beräknas vara åtgärdade enligt:

Instruktionsvideos - senare hälften av 2025  Övriga brister - senast juni 2025.

Så har vi testat tillgängligheten

Vi har låtit tredje part med expertis i tillgänglighet granska webapplikationen. Resultatet av granskningen överlämnades den 10 februari 2025. Vi testar också själva tillgängligheten genom att använda skärmläsare och automatiska verktyg.

Denna redogörelse publicerades den 9 april 2025.