Gemensam finansiering av konferenslokaler
Från 1 januari 2026 ändras sättet som VGR:s gemensamma konferenslokaler finansieras. Lokalerna kommer inte längre att debiteras internt, i stället betalas kostnaden centralt. Det betyder att du bokar lokaler som vanligt, men ingen internfaktura skickas för själva lokalen.
Det blir gemensam finansiering, också kallat Fri nyttighet. Begreppet Fri nyttighet betyder att något är fritt från intern debitering, men inte att det är fritt att använda hur som helst. Lokalerna är en gemensam resurs som ska användas enligt gällande regler och i mån av tillgång.
Uppdaterade regler
Dessutom gäller några uppdaterade regler från 1 januari 2026:
- Lokalerna är till för konferenser, utbildningar och möten. De ska inte användas som arbetsrum.
- Bokning gäller vilken konferensanläggning du vill vara på, inte en specifik lokal.
- Du får besked om exakt lokal cirka 14 dagar före mötet (när du har svarat på skickad avstämning).
- Du kan boka högst fem dagar i rad (undantag kan göras i samråd med konferensbokningen).
- Egen förtäring är inte tillåten.
- Kvällsmöten efter kl. 17.00 debiteras per timme.
- Avbokning ska ske i tid, annars debiteras lokalhyran.