Beställning av sjukresa

Sjukresa med sjukresetaxi (personbil eller specialfordon)

Tänk på att inte informera om patientens hälsotillstånd vid bokning av sjukresa. Om du gör det röjs patientsäkerheten och leder till en personuppgiftsincident.

Tänk även på att ha dessa uppgifter tillgängliga när du ska beställa sjukresa åt en patient:

  • Patientens personnummer
  • Vart patienten ska åka
  • Ska patienten hämtas eller lämnas inne på avdelningen/mottagningen
  • Har patienten några hjälpmedel (rullstol/rullator), går de att fälla ihop
  • Kan patienten åka vanligt fordon eller krävs specialfordon
  • Kan patienten sitta var som helst i bilen
  • Kan patienten samåka eller måste patienten på grund av medicinska skäl åka direktresa
  • Behöver patienten följeslagare

Reseintyg

Reseintyg för sjukresa måste alltid fyllas i av legitimerad vårdgivare vid sjukresa med sjukresetaxi eller andra behov.

Läs mer om reseintyg.

Telefonnummer för beställning av sjukresa

Västtrafik 020 – 91 90 90
Liggande sjukresa, bår 031 – 703 13 08

Telefonnummer för beställning av sjukresor i Göteborgs Södra Skärgård

Sjukresor i Södra Skärgården utförs i samverkan med Göteborgs Trafikkontor Serviceresor. Patient som ska åka sjukresa med sjukresetaxi från någon av nedanstående öar hänvisas till telefonnummer enligt nedan:

Telefontid för Asperö, Brännö och Köpstadsö: måndag-fredag kl 07.00-21.00, lördag-söndag kl 09.00-21.00
Asperö: 031-97 02 04
Brännö: 031-757 99 80
Köpstadsö: 0704-83 56 34

Styrsö och Donsö:
Telefontid måndag-fredag kl 07.30-17.30: 031-41 96 90 (Flexlinjen, se nedan)
Resor övrig tid: 031-757 99 70

Vrångö: 0706-97 15 05
Telefon öppen dygnet runt.

Flexlinje
På Styrsö och Donsö finns även Flexlinje helgfria vardagar från kl 07.30 och sista turen är kl 16.45.

Information om Flexlinjer i Göteborg
Flexlinjen Styrsö-Donsö

Flexlinjen bokas via telefon: 031-41 96 90
Telefontid: måndag-fredag kl 07.00-21.00 och lördag kl 08.00-21.00 samt söndag kl 09.00-21.00

Vårdbehov under färd

Vid planerade vårdbesök kan sjukresa beställas upp till 14 dagar före besöket men ska beställas senast vardagen innan, kl 08.00-17.00.

Resor från vårdbesök kan beställas samma dag.

Vid akuta vårdbesök kan sjukresa beställas dygnet runt, alla dagar.

Ambulans, inte akut 031– 703 13 00
Akut 112

Vid försening/synpunkter

Har ingen transport kommit 10 minuter efter avtalad tid eller om du har synpunkter på sjukresan kan du ringa via telefon 020 91 90 90, välj knappval 4 eller mejla synpunkt.anrop@vasttrafik.se.

Avgift vid utebliven resa

Om en patient uteblir eller inte har avbokat beställd sjukresetaxi och en kostnad för resan har uppstått ska patienten betala en avgift på 200 kronor.
Avgiften får inte räknas in i högkostnadsskyddet för sjukresor.
I de fall vårdgivaren är orsaken till ej avbokad sjukresetaxi ställs kravet till denna.