Information vid beställning av Grundutrustning
Verksamheter som t.ex. skolor, dagliga verksamheter,
grupp- och äldreboenden kan hyra eller köpa grundutrustning
från Hjälpmedelscentralen.
Ska hjälpmedlet användas till en specifik patient och vara personligt förskrivet ryms beställningen inte inom en grundutrustning. Förskrivande enhet kontaktas som ansvarar för bedömning och beställning.
Om förskrivare finns tillgänglig i verksamheten samt är bekant med upphandlat sortimentet i Västra Götalandsregionen, be hen om hjälp med behovsanalys och val av produkt.
Läs sortimentsöversikterna på Hjälpmedelscentralens webbplats för att se vad som finns i sortiment (gulmarkerat= aktuellt sortiment).
Sortimentsöversikter - Leverantör av Hjälpmedel i Västra Götalandsregionen
Vid generell rådgivning kring grundutrustning, som tex att ta fram artikelnummer och frågor om sortiment, kontakta vår Kundtjänst.
010-473 80 80, val 2 därefter val 3 för Hjälpmedelskonsulent eller mejla till info.hmc@vgregion.se
För att vi skall kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver du ha svar på följande frågor, innan du kontaktar Kundtjänst
Vid Specifika råd och behovsutredning inför val av hjälpmedel registreras en arbetsorder för konsultation i webSesam.
Har du inte behörighet till webSesam hänvisar vi till våra digitala blanketter