Falköping/SkaS - bilbokning

Telefontider

Ändrade öppettider under vecka 24-33

Måndag-Torsdag 08.00-15.00
Fredag 08.00-14.00

Lunchstängt 12.00-13.00

Tel: 0500-47 86 00

 

Öppettider vardagar supporttelefonen, 07.00-16.00

Lunchstängt 12.00-13.00

Tel: 0500-47 86 00

Boka fordon

I Boka fordon bokar du ett fordon för korttidsleasing, från en timma upp till en månad. Instruktioner hittar du när du loggat in i systemet. Du hittar även vanliga frågor och svar längre ner på den här sidan.

Gå till Boka fordon

Boka fordon.

Tänk på detta när du loggar in i Boka fordon

Du kan logga in i Boka fordon på två olika sätt.

Med SITHS-kort

Ditt SITHS-kort måste vara isatt i datorn innan du öppnar webbläsaren och klickar in dig på systemet Boka fordon. När du har säkerställt detta gör du så här.

  1. Klicka på länken till Boka fordon längst upp på den här sidan.
  2. Markera ditt e-id i dialogrutan som dyker upp och klicka OK.

Utan SITHS-kort

  1. Klicka på länken till Boka fordon längst upp på den här sidan.
  2. Skriv in ditt vgr-id och avsluta med @vgregion.se. Exempel: xnnpo01@vgregion.se.
  3. Skriv in ditt lösenord. Lösenordet är det samma som du använder när du loggar in i datorn.
  4. Vid första inloggningen eller om du inte redan har verifierat dig med tvåfaktorverifiering behöver du autentisera dig med SITHS-kort eller Azure (kod via Microsoft Authenticator på jobbmobil - för stöd med Microsoft Authenticator ska du kontakta IT-support)
  5. . Ditt SITHS-kort måste vara isatt i datorn innan du öppnar webbläsaren och klickar in dig på systemet Boka fordon för att kunna verifiera dig med SITHS-kort.

Jag har problem med att logga in

Om du följer ovan steg och problemet med inloggning kvarstår behöver du kontakta IT-support.

Frågor och svar om Boka fordon

Jag kan inte logga in i Boka fordon enligt instruktionerna

Ring support, kan vara så att du behöver rensa historiken och sedan börja om igen.

Jag trycker på länken men kommer ändå inte in, vad gör jag för fel?

Stäng ner webbläsaren och sätt i ditt siths-kort, Chrome rekommenderas av leverantören.

Jag hittar ingen ledig bil i den bilpoolen jag söker i

Om alla bilar är upptagna kan man (om utrymmet tillåter) försöka att justera tiden fram eller tillbaka och söka på nytt. Man kan även titta i kalendervyn för att se om det finns några lediga tider.

Har man valt en bil med extra utrustning kanske det inte finns någon sådan bil i just den poolen. Ring support och fråga.

Jag vet inte vilken adress jag ska hämta bilen på

I bekräftelsen som finns som PDF i systemet (bara att trycka på) där står adressen till bilpoolen annars finns all information på Regionens Fordons hemsida.

Vad betyder det om man bockar i för samåkning?

Om du kan tänka dig att samåka om någon annan har ärende åt samma håll så kan man när man söker fordon se andra bokningar som är gjorda från samma bilpool vid samma klockslag som du behöver resa. Där kan du hitta mailadress/telefonnummer till resenären för att ta kontakt vid ev samåkning. Samma gäller för dig om du väljer att vara öppen för samåkning. Då kan en annan resenär ta kontakt med dig för samåkning.

Jag har ingen arbetsmobil men skulle vilja få en bekräftelse till min privata mobiltelefon

Tyvärr måste din telefon vara registrerad i KiV för att du ska kunna få dina bekräftelser och påminnelser via sms, du kan dock ange ditt nummer

Jag vill kontrollera en bokning. Hur gör jag det?

Enklast gör du det genom att gå in i boka fordon, där ligger dina kommande bokningar i lista.

Hur vet jag vilket nyckelskåp jag ska öppna?

När du kommer till nyckelskåpet lägger du ditt SITHS-kort mot en kortläsare som sitter till höger på skåpet. Då hörs en blipp och glasdörren öppnar sig. Där markeringen som är grön den nyckeln ska du ta ut ur skåpet. Det är din bokning.

Systemet ska vara single-sign-on vilket betyder att man ska komma rakt in i systemet när man trycker på länken. Det fungerar inte

Om du uppmanas att sätta i SITHS-kort och ange kod vid inloggning så kan det hjälpa att starta om datorn eller rensa sökhistoriken eller bara starta om webbläsaren och försöka igen.

Jag uppmanas i systemet att ange destination, men när jag trycker på pilen så får jag inte upp något alternativ

Pilen finns där för dig som bokar ofta och till samma ställe. Där kommer dina destinationer sparas så att du snabbt kan välja dem vid nästa tillfälle.

Du kommer att få förslag på ort automatiskt när du börjar skriva.

Jag behöver justera tiden för bokningen

Du kan själv gå in i systemet och justera tiden, boka om eller helt boka av om du har en framförhållning på mins 24 timmar innan avfärd. Du trycker in dig i din bokning och klickar på knappen ”hantera bokning”. Har du däremot mindre än 24 timmar innan avresa så kan du kontakta support för att få tiden justerad.

Jag kan inte mina fakturauppgifter

Din profil hämtas från KiV och om din chef har lagt in dig rätt där så är Ikundnumret rätt som du loggas in med. Beställarid finns i rullisten att hämta men om du inte vet måste du ta hjälp av dig chef som ger dig uppgifterna. Du kommer inte vidare i bokningen utan ett beställarid.


Regionens fordon

Kontakta oss

Telefonnummer

Måndag - Fredag kl 07.00-16.00.
Lunchstängt 12.00-13.00

Växeltelefon

Hämta/Lämna nyckel

I skåp som sitter utanför före detta Bokacentralens dörr vid entrén bredvid det Lila Huset, lägg ert SITHS-kort mot kortläsaren och öppna dörren till skåpet med handtaget, ni tar den bilnyckeln som är tilldelad er. I bilen som står i nära anslutning till skåpet utanför dörren under tak, ligger pärm med drivmedelskort och även en körjournal som ni fyller i efter körning.
Vid återlämnandet är det samma förfarande som vid hämtning av nyckeln.