Arbetsgång Konsultation
Inför en konsultation ska förskrivare ha gjort en bedömning av patientens behov.
- Förskrivaren registrerar en arbetsorder Konsultation i webSesam, bifoga gärna konsultationsunderlag. Säkerställ att kontaktuppgifter och betalarnummer är korrekta (kontakta kostnadsansvarig vid behov).
- I de fall konsultationen rör hjälpmedel som kräver särskild prövning ska ansökan göras till kostnadsansvarig.
- Från och med 2024-11-25 utökas webbtidbokning av förväntningssamtal till att omfatta förutom Hjälpmedelscentralerna Borås och Uddevalla också omfatta Skövde. Förskrivare som tillhör Hjälpmedelscentralen inom dessa områden ska direkt efter att en arbetsorder registrerats gå in på länken ”Boka förväntningssamtal” i webSesam och boka en tid. Hur detta går till kan du läsa här: Rutin till förskrivare inför webbtidbokning
- Vid behov av-/ombokning av förväntningssamtal som bokats via Webbtidbokning. Gå in på sidan för webbtidbokning via webSesams startsida vid övriga länkar och sök upp din bokade tid. Avboka tiden. Se instruktion för avbokning som du hittar i länken ovan.
- Förskrivare som tillhör Hjälpmedelscentralen i Mölndal får erbjudande om tid för förväntningssamtal skickad från Hjälpmedelscentralen via mail och tiden skall bekräftas av förskrivare inom fem arbetsdagar. Möjlighet kan finnas att tidigarelägga förväntningssamtalet. Kontakta Hjälpmedelscentralen på 010-4738080, val 2 och sedan val 9 för att se om det är möjligt
- Vid behov av-/ombokning av förväntningssamtal: välj telefonval som ovan.
Vid utebliven bekräftelse av erbjuden tid inom fem arbetsdagar tas bokningen bort av Hjälpmedelscentralen. Förskrivare ansvarar för ny kontakt. Har ny kontakt inte tagits via ovanstående telefonnummer inom tre veckor makuleras arbetsordern. - Förskrivare och hjälpmedelskonsulent genomför förberedelser inför förväntningssamtalet, se flik "förberedelser inför konsultation/förväntningssamtal."
- Förväntningssamtalet genomförs.
- Om förskrivare efter förväntningssamtalet inte önskar vidare insatser från konsulent utan bedömer att hen på egen hand kommer vidare i ärendet, avslutas ärendet.
- Vid behov av-/ombokning av förväntningssamtal: välj telefonval som ovan.
- Vid utebliven bekräftelse av erbjuden tid inom fem arbetsdagar tas bokningen bort av Hjälpmedelscentralen. Förskrivare ansvarar för ny kontakt. Har ny kontakt inte tagits via ovanstående telefonnummer inom tre veckor makuleras arbetsordern.
- Förväntningssamtalet genomförs.
- Om förskrivare efter förväntningssamtalet inte önskar vidare insatser från konsulent utan bedömer att hen på egen hand kommer vidare i ärendet, avslutas ärendet.
- Finns behov av fortsatt konsultation bokas ny tid för ytterligare telefonkonsultation, digitalt eller fysiskt möte.
- Efter genomförd konsultation erbjuds uppföljningsmöte, företrädesvis digitalt när det är lämpligt. Vi ser positivt på att utöver att följa upp resultatet också utvärdera mötet mellan förskrivare och konsulent.